­

Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar het is nog bijzonder. Maar liefst 19 jonge mensen met een verstandelijke beperking hebben donderdag 7 maart met succes en tevredenheid hun Branchediploma Assistent Facilitair uitgereikt gekregen (MBO-niveau 1). Dit is mogelijk gemaakt doordat ze een landelijke opleiding hebben gevolgd van 1,5 jaar, waar Corola ook inhoudelijk aspecten van de IRB aan heeft toegevoegd.

Ervaringen van deelnemers:

“Praktische, inhoudelijk training”

“Een goede aanvulling op mijn werk”

“Verhelderend en geeft nieuwe handvatten binnen het werkveld”

De overheid zet sterk in op de deelname van álle burgers aan de samenleving. Soms missen mensen op een bepaald moment in hun leven de vaardigheden om zelfstandig keuzes te maken op de terreinen wonen, werken, leren of van sociale contacten. De Basis IRB heeft als doel de cursisten kennis te laten maken met de 4 fases van de IRB (verkennen, kiezen, verkrijgen en behouden) zodat ze na afloop een traject met een cliënt kunnen uitvoeren.

Onze Expertdag begon inhoudelijk met een sterke en belangrijke bijdrage van Lisette van der Meer over   Cognitieve Adaptatie Training en aansluitend van Margriet Cannegieter en Marjon Huiting over ‘Dit ben ik’. Beide onderwerpen komen aan de orde tijdens de IRB-Expert opleiding. De deelnemers vonden het superinteressant dat de deskundigen zelf hun kennis en ervaring kwamen toelichten.

R92 en iedereen die zich verbonden voelt met de IRB, vindt het bieden van goede herstelondersteunende zorg en het bevorderen van de participatie belangrijk. Daarom stond deze dag in het teken van kennis delen over belangrijke ontwikkelingen en initiatieven op dit vlak. Er zijn mooie en effectieve praktijkvoorbeelden gegeven hoe we met inzet van de IRB een steentje bijdragen aan het vergroten van participatiekansen van jongeren en volwassenen met psychische en psychosociale problemen.

Zoals eerder aangekondigd vindt op donderdag 9 november de expertdag plaats met als onderwerp: 'Ondersteunend leren'. 

Elk jaar verlaten scholieren en studenten vroegtijdig het onderwijs. Dit leidt vaak tot een toename van participatieproblemen in de toekomst van deze jonge mensen. Op deze studiedag hebben we een mooi en gevarieerd programma, gevuld met dagelijkse praktijkvoorbeelden waarvan een aantal gebaseerd zijn op de IRB.

Maatwerk bij participeren

 

­