­

R92 investeert dit jaar in het vergroten van het aantal IRB experts met een ervaringsdeskundige achtergrond, die wellicht na het behalen van hun diploma doorstromen als IRB docenten. Door ED-ers de mogelijkheid te bieden om kosteloos deel te nemen aan de 20-daagse Expertopleiding hoopten wij een aantal enthousiaste mensen aan te trekken en dat is gelukt! 

Ik ben Jan Willem Stolk, al heel lang werkzaam bij Stichting R92 en daarnaast werk ik als mbo1 docent bij Yulius Onderwijs.

De verbindende factor tussen beide werkplekken is dat psychiatrie, rehabilitatie en onderwijs samenkomen.
Ik leef mijn leven, en doe mijn werk, vanuit het geloof in een betere wereld waarin iedereen mee mag doen en tot zijn of haar doel mag komen.

Lies Korevaar, lector Rehabilitatie van de Hanzehogeschool Groningen, is op 21 juni door het Interstedelijk Studenten Overleg en ScienceGuide verkozen tot Lector van het Jaar 2019. Lies Korevaar doet al twintig jaar onderzoek binnen het domein rehabilitatie en maakt zich sterk voor het welzijn van studenten.

Zijn Lectoraat heeft onder meer Begeleid Leren ontwikkeld, een belangrijk hulpmiddel om studenten en leerlingen met psychische problemen te helpen bij het verkennen, kiezen, verkrijgen en behouden (IRB fasen) van een reguliere opleiding.

Op dinsdag 18 juni tekenden Tom van Wel en Annemarie Zijlstra de samenwerkingsovereenkomst tussen Bureau Van Wel en R92. In deze overeenkomst spreken de partijen hun intentie uit om samen op te trekken in speciale projecten. Tom van Wel is al heel veel jaar verbonden aan de stichting en R92 is dan ook zeer blij dat de banden nog verder worden aangetrokken. Op dit moment draait er een pilot training geschreven door Tom bij Cosis, waarover binnenkort meer!

 

Onder ervaringsdeskundigen groeit het inzicht dat gesprekstechnieken zoals de IRB kunnen bijdragen aan het maatschappelijk herstel van mensen met psychische aandoeningen. Ook op dit terrein helpt het om zulke ondersteuning zelf te hebben meegemaakt. Lenneke Elfers (bestuurslid R92) en Nicoline Telgenkamp (docent R92) verhalen in dit interview, dat gepubliceerd werd in het Tijdschrift Participatie en Herstel (nummer 1, 2019, pp 38-41) onder andere over hun ervaringen met maatschappelijk herstel en de ondersteuning daarbij.

Maatwerk bij participeren

 

­